Jove Guàrdia Pallaresa

Un espai obert a la reflexió, la crítica i el debat.

Novetats
La Jove Guàrdia Pallaresa avança i a mesura que passa el temps, ella també es transforma, buscant noves formes de presentar-se en públic, i adaptant-se al seu context. Perquè res és immutable, perquè els coses estan subjectes al canvi
La cita
"Es realmente impresionante qué porquería de sistema es el capitalismo, que no le puede garantizar ni a su propia gente empleo, no le puede garantizar salud, la educación adecuada; que no puede impedir que la juventud se corrompa con las drogas, con el juego, con los vicios de todas clases."
Fidel Castro
Mirades del Barri
  • Sobre el nacionalisme
  • Les campanes encara toquen
  • De lo meu Pallars
  • Presentació
  • Reflexió
  • Tast poblatà
  • La paraula ja dita
  • Miquel Martí i Pol: Aramateix
  • Joan Salvat-Papasseit: Res no és mesquí
  • Espriu vs. Pere Quart
  • Maria-Mercè Marçal: Desglaç
  • Pere Quart: Corrandes de l'exili
  • Joan Margarit: Perdiu Jove
  • Joan Brossa: L'església catòlica espanyola
  • Joan Maragall: Oda a Espanya
  • Salvador Espriu: XVI, Llibre de Sinera
  • Maiakovski: Poesies inacabades
  • Vicente Huidobro: Las ciudades
  • José Martí: XXXVIII, Versos sencillos
  • Miquel Martí i Pol: Ara es demà
  • Joan Margarit: Filòsof en la nit
  • 21 d’agost 2006
    La Nova Gestió Pública
    Després de més de trenta anys de construcció d’un model democràtic d’Estat, els agents que avui insereixen en la presa de decisions de les polítiques públiques són molts i representen un conjunt heterogeni dels interessos col•lectius de la societat civil. Per contrapartida, tot i els trenta anys d’acomodament democràtic, l’exercici de poder emana de fonts similars a les de fa trenta anys enrere, amb la peculiaritat que avui el plebiscit té tota la força legitimadora per atorgar poder.

    Es té la intenció de reflexionar entorn les fórmules de gestió de les polítiques públiques, prenent en consideració l’acció col•lectiva, l’exercici de poder i la transformació del model d’Estat de Benestar cap a un “clientelisme civil” o el “quasi-mercat dels serveis”.


    La política pública

    Abans s’ha de tenir present que tota política pública sorgeix de la construcció d’un conflicte social. Per conflicte o problema social s’entén aquell factor al qual l’Estat respon, actuant així de protector. En la construcció de la problemàtica hi intervenen molts elements, tot i que els més importants són els mitjans de comunicació de massa. Tot problema social mai serà absolut, sinó que presentarà una visió relativa. D’aquí que la formulació política al problema i la decisió que se’n desprèn no sigui del gust de tothom, perquè com el problema, la resolució també presentarà una lectura relativa adequant-se als interessos subjectius d’un grup de poder determinat. El més important es troba en la forma de rebre la informació, decisiva alhora de determinar un problema social.

    Per tant, la política pública es presenta a la societat com aquell mecanisme que ofereix una solució a un problema que ha estat legitimat per l’Estat.

    L’interessant és analitzar com s’introdueix dins l’agenda política un determinat problema. Entren en joc els grups de pressió que influencien a l’administració pública per executar certes polítiques públiques d’acord amb el que ells consideren convenient. La influència que poden desenvolupar es mesurarà segons la seva situació sistèmica, el joc de poder entre els diversos grups i administració i el reforç de l’acció col•lectiva com a focus contenciós de pressió.

    El pluralisme democràtic i l’acció col•lectiva

    Per acció col•lectiva s’entén la capacitat de reunir persones per defensar un punt de vista comú. De fet, sense aquesta difícilment es tindrà repercussió per poder influir en l’agenda política. Aquesta com més representativa sigui de la societat, més repercussió obtindrà i per tant, més capacitat de poder per exercir un cert grau de control sobre l’administració.

    Però abans de parlar de les dimensions d’aquest poder, fem un parèntesi per exposar el concepte de “pluralisme democràtic”. El concepte, difós per Robert Dahl, defineix la situació en que, per molt que no existeixi un acord formal entre els diversos col•lectius civils sobre una qüestió en concret, es té la capacitat d’influir-hi, de pressionar en la redacció i execució de les polítiques socials. Aquest model es basa en l’ideal de democràcia liberal de principis de segle XX. Segons Dahl, aquest model és estable perquè parteix de la premissa de no posar mai en qüestió el sistema. Segons el grau de poder que prens pots arribar a controlar part de les polítiques públiques, que és el mateix que dir part dels béns públics. El sistema és estable perquè en més o menys grau tens opció a exposar les teves demandes i en més o menys grau pots rebre alguna cosa a canvi.

    Arribat aquest punt, l’ostentació del poder es pot mesurar en tres dimensions, segons el tipus de conflicte entre les diferent opcions que defensen els grups (tipologia de Stephen Luckes):

    1) Conflicte obert: Quan en una negociació/discussió, hi ha dos bàndols clarament diferenciats en que se sap que la decisió que es prendrà vindrà condicionada pel poder que es té per aconseguir fer prevaldre els interessos subjectius d’un grup concret. Cadascú coneix quins són els interessos dels altres.
    2) Conflicte encobert: És usual que entre diversos grups es visqui en conflicte permanent, encara que aquest no sigui manifest. Es parla llavors de conflicte latent. Qui te poder en aquestes situacions és qui té més capacitat de control del grups. Les preferències dels diversos grups, tot i no ser manifestes, continuen sent evidents i subjectives. No és pren cap decisió formal/legal. El control d’aquest conflicte dóna poder al grup per dirigir l’agenda política i capacitat per aplicar la primera dimensió quan aquest cregui convenient. El grup dominant decideix quan emergeix el conflicte.
    3) Poder latent: Trobem dos grups amb interessos contraposats, en el que l’un de forma no visible està dominat per l’altre. El grup dominat normalment no se’n dóna compte, o no es queixa; i el grup dominador pot ser conscient o no de l’exercici del seu poder. L’exemple de manual d’aquesta dimensió és el patriarcat. Aquest poder latent, es torna manifest quan hi ha un canvi estructural.

    El poder es determina per la capacitat negociadora del grup per fer que la resolució final s’assembli a la postura que es defensa. Per obtenir aquesta capacitat negociadora el grup ha d’estar situat en una posició de més prestigi, en comparació als altres. És el que s’anomena “sort sistèmica”, la situació que s’ocupa dins el sistema. L’exemple més clarivident és la situació de la patronal respecte els sindicats. La patronal sempre s’ha situat en una posició més prestigiosa, controla el poder, i és en aquest cas el sindicat qui s’ha vist obligat a cedir davant un conflicte, rebaixant les seves demandes.

    Davant aquest model, no s’ha generat cap crisi sistèmica, i des de les ciències socials ja fa temps que es busquen respostes al per què hi ha pocs canvis radicals i per què la ciutadania quasi no es mobilitza. La principal resposta és que la majoria dels canvis que s’han adoptat en les societats occidentals, han estat canvis de transició, o sigui executats de forma gradual, la qual cosa afavoreix l’estabilitat.

    L’evolució del model: el canvi invisible

    La figura de l’Estat protector, garantint una sèrie de recursos per a la ciutadania, es troba en perill d’extinció. Entrats ja als anys ’80, l’Europa en construcció comença a desenvolupar un treball admirable d’enginyeria social, desmantellant els pilars en que es sustentava l’Estat del Benestar. Aquest efecte es pot observar en els diferents models d’Estat del Benestar existents, classificació feta per Sping-Andersen: el Nòrdic, el Continental i l’Anglosaxó. Les principals diferències entre els tres models és troben en les prioritats que determina l’estructura estatal. A grans trets, el model Nòrdic prioritza la igualtat, oferint l’accés universal a les prestacions, el Continental prioritza la seguretat en base a la contribució de la ciutadania al mercat laboral i el model Anglosaxó es concep com a subsidiari assistencial per als més desafavorits. Aquestes diferències, més enllà de la descripció sintètica dels varis models existents, ens explica també diferents sistemes de redistribució i finançament, diferent intervenció estatal en la estructura productiva (sectors productius i economia estatal), variacions en el poder que exerceix el mercat laboral (com a element regulador) sobre la ciutadania, diferents estructures de negociació col•lectiva, densitat sindical o la mateixa estratificació social.

    L’Estat del Benestar paradigmàtic garantia quatre estructures fonamentals per la ciutadania, que es van transformar en drets de ciutadania: la vivenda, la sanitat, l’educació i la seguretat social. Aquestes però prenien més o menys importància segons el model. En el cas mediterrani (que més d’un cop s’ha tractat com a quart model), la institució familiar juga un paper paral•lel al de l’Estat, de tal manera que també s’espera una funció protectora dels membres de la família. És en aquest entramat tradicionalista d’on s’explica la quasi inexistència de la cobertura en habitatge en estats com l’espanyol. La família en les societats banyades pel mediterrani cobreixen parts molt importants que en altres zones, com la nòrdica, les cobreix l’Estat.

    En la descripció del model d’Estat de Benestar desenvolupat en el nostre àmbit ens trobem amb que:

    - L’Estat ofereix seguretat al ciutadà de forma selectiva, segons la contribució del ciutadà en aquesta seguretat social, contribució determinada pel mercat laboral. L’accés als serveis que l’Estat atorga ve regulat pel mercat laboral. Tot i així, si no estàs vinculat al mercat laboral t’ofereixen un sistema subsidiari. Aquest tipus de contracte es tanca amb l’estructura de finançament, la qual es de tipus contributiu (l’IRPF es paga depenent de la renta, però no se’t retorna). La despesa total de l’Estat en polítiques públiques acostuma a ser alta, tot i això els serveis públics no són de propietat estatal al 100%, sinó que ens trobem amb una despesa de desmercantilització mitjana (l’Estat té part de la propietat i també compra serveis).

    No deixa de ser una descripció, que com a tal, presentarà errors per pretendre generalitzar un model. Abans de continuar, és útil fixar-se amb un altre indicador que ajuda a entendre en quina fase es troba el desenvolupament i transformació d’aquest Estat del Benestar. Es tracta de la densitat sindical i la cobertura de la negociació col•lectiva:

    - L’estructura de la negociació col•lectiva en l’àrea mediterrània acostuma a ser poc centralitzada (a diferència del model Nòrdic que presenta una estructura totalment centralitzada, negociant a través de paquets conjunts). Es parla de negociació sectoritzada (seguretat, sanitat, educació...) mai presa com a paquet conjunt. La taxa de cobertura d’aquesta negociació és universal, això significa que afecta a tota la població, tot i això la densitat sindical (l’afiliació) és mitjana/baixa.

    En comparació amb altres models, es significatiu la correlació existent entre la cobertura de la negociació col•lectiva i la densitat sindical (dit més àmpliament, l’acció col•lectiva). Mentre que el model Nòrdic i Anglosaxó es diferencien entre ells per l’estructura de la negociació i la cobertura d’aquesta (són completament contraposats), presenten uns índex de densitat sindical similiars i més elevats que els del model Continental i Mediterrani.


    En el nostre àmbit, els sindicats defensen un tipus de béns públics PURS (de consum col•lectiu i no-excloïble) per a tothom, no només per als seus afiliats. Per exemple, la defensa d’un aspecte com el sou es desenvolupa en una taula de negociació col•lectiva, però també en altres àmbits de l’acció col•lectiva com una manifestació, vaga, etc. Aquestes demandes són costoses pels participants, i la seva implicació dependrà de la qualitat dels seus incentius personals. Si aquests incentius, convinats amb un probable èxit col•lectiu (del teu grup de pressió) superen el cost d’oportunitats d’estar manifestant-te (o sigui, la inversió subjectiva d’aquell temps que has destinat a la manifestació, destinat a una altra activitat personal), aquesta persona molt probablement participarà en el procés de defensa. L’èxit de l’acció col•lectiva repercuteix a tota aquella persona que hi ha participat, com als que no. D’aquí és desprèn el concepte del “Free Rider”, que podríem traduir com “l’aprofitat”. La definició és clara: jo no dono res, però ho rebo tot. Aquesta massa nombrosa de gent es converteix en un problema per a l’acció col•lectiva i per un desenvolupament exitós de la negociació. Com s’ha comentat abans, com més representativa sigui l’acció col•lectiva, més força tindrà per obtenir poder.

    L’administració pública, com a element primordial en la taula de negociació, és qui desenvoluparà un pla per executar una sèrie de polítiques públiques per solventar els problemes tractats. En altres paraules, després de la formulació política del problema, és decideix la implementació de polítiques públiques i després s’avaluen els objectius. La visió general que és té de l’administració pública és que està edificada sobre la idea d’un sector públic diferenciat, i que és uniforme respecte a les regles i procediments. Però s’ha de tenir en compte que cada cop més, les administracions públiques es reorganitzen i adopten mecanismes d’actuació pròxims als del món empresarial. La transformació gradual de l’Estat del Benestar en un “semi-mercat de serveis” es fa cada cop més visible, sobretot davant les dinàmiques d’actuació adoptades dins l’administració.

    La Nova Gestió Pública

    La transformació més important de la vella gestió pública a la nova es troba en el tracte al ciutadà. Amb la vella gestió pública, el ciutadà era aquella persona administrada, en canvi amb la nova gestió pública el ciutadà passa a ser aquella persona-client. Es tracta del procés de clientalització de la ciutadania, que desemboca en una individualització brutal dels valors justificada per la idea meritocràtica de l’eficàcia i la recompensa, devaluant el grup i l’equitat.

    Ens trobem amb una figura semi-contractual de l’administració. Si abans l’administració oferia el 100% del servei, ara aquesta contracta a diferents organismes perquè executin el mateix servei. Aquests organismes (públics-privats-organitzacions no-lucratives) competeixen entre sí per “afavorir” que es pugui escollir la millor opció gestora. Per això és parla de semi-mercat en la nova gestió pública. Així mateix, la idea original que es tenia d’administració pública és veu esbiaixada, ja que el sector públic es diferencia menys dels privat, en concepte de personal, estructura salarial i mètodes d’actuació; i la rigidesa de les regles i el procediments que s’imposa a l’administració es veu dràsticament reduïda.

    Això desemboca en especialitzar a l’administració pública en definir quin tipus de servei necessita el ciutadà, que un cop definit buscarà en el seu model d’empresa-xarxa. Dit d’altra manera, l’administració fa de pont amb l’empresa subcontractada. Ofereix una quantitat de serveis que d’altra banda no se’n responsabilitza directament, facilitant així una cadena de relacions de baixa confiança (el ciutadà confia en el representant polític que es responsable de l’entramat burocràtic, que es responsabilitza de l’oferta d’uns serveis establerts pel govern i atorga mitjançant una entitat privada que manté un conveni amb l’administració). Tot aquest nou sistema promou un descontrol en la correcció de la gestió, ja que promou l’entrada de gestores dins l’administració per “enchufe polític”, i un descontrol en la responsabilitat última, ja que es crea una diferenciació de responsabilitats sorprenen (veure cas Carmel, Metro València, etc).

    La Nova Gestió Publica presenta una barreja de dos processos, un començat als anys ’60, quan s’implanten les idees, i el segon a partir dels anys ’80, seccionat en tres etapes:

    1) incentivació
    2) agencialització
    3) mercantilització

    La curiositat es troba en què avui (2006) s’entén perfectament com a definició organitzativa de l’administració pública aquest nou model, i durant tot el seu procés de canvi submergit, no hi ha hagut cap contraresposta contundent, fins al punt que avui l’esquerra (en sentit ampli) accepta aquest procediment.

    Tot i això, avui encara no es tracta com a problema social l’estructura organitzativa estatal per varies raons, però la principal es troba en les forces d’acció col•lectiva i els lobbies que ostenten el poder, que són qui tenen total impunitat per reeditar l’agenda política.

    posted by jordi @ 23:37  
    8 Comments:
    • At dimarts, 22 d’agost, 2006, Blogger Andrés Querol Muñoz said…

      Hola Lluís, l'altre dia un amic em va recomenar el teu bloc i nom´çes entrar em trobo amb aquest tractat compacte de ciència política... a l'Agost!

      En fi, només una reflexió a arrel del teu escrit (força impecable, d'altra banda). Certament i tal com dius en cas de conflicte entre dos col·lectius és important el factor del "prestigi" o de la simpatia social (com vulguis dir-ho). Crec que aquest és un factor clau a l'hora d'afrontar el conflicte i l'exemple de l'aeroport d'uest estiu s'hi escau de ple. No comparteixo, en canvi, que les postures de la patronal versus les del sindicat comptin amb més prestigi d'entrada. En tot cas la batalla de saber justificar les pròpies propostes i accions no és gens menor, sinó que potser l'element clau del conflicte.

      D'altra banda, d'aconseguir que les propostes pròpies enllacin amb les "percepcions" assentades en la societat se'n diu hegemonia. I la diferència entre ser minoritari o ser marginal és la renuncia o no renúncia a l'hegemonia.

      Salut

       
    • At dimecres, 23 d’agost, 2006, Blogger jordi said…

      Bones Andrés,
      L'estiu té aquestes coses, que li comences a donar voltes al cap, i també, i molt més important, que has d'estudiar per una cosa que es diu setembre. I ves vaig pensar: pe què no utilitzes el bloc per mirar si el que vas llegint ho captes i ho saps explicar?! I d'aquí que surtin aquests rotllos frikis.

      Bé, anem al gra. Jo penso que quan es parla de "situació de prestigi" no va tan encaminat cap a la simpatia social que pugui tenir un col·lectiu (que també fa molt), sinó del lloc que ocupa dins el sistema: si és un lloc prestigiós o no, o sigui favorable a poder manegar cap a la seva banda o desfavorable pels seus interessos. Per això continuo pensant que la patronal davant una lluita de poder, com és una negociació, ocupa la situació privilegiada.

      I pel que fa a l'hegemonia, sí, et dono la raó amb el que dius. Entenc que és el mateix a dir que puguis ser el més representatiu possible (que és el que avui es porta). Però hegemonia a costa de què? D'altra banda hi han línies d'estudi que apunten que els grans col·lectius afavoreixen a que es reprodueixi la figura de "l'aprofitat", i per tant que s'anul·li l'acció i que no tingui capacitat organitzativa. Però no deixen de ser això mateix, línies d'estudi.

      Però si que és cert que l'acció col·lectiva presenta un greu problema en quan a la grandària del col·lectiu i els interessos a defensar.

       
    • At divendres, 25 d’agost, 2006, Anonymous Anònim said…

      Llegint la intervenció de l'Andrés, i veient la resposta del Lluís m'han assaltat alguns dubtes... què és hegemonia?

      Extret del Gran Diccionari de la Llengua Catalana:

      HEGEMONIA:

      f 1 Supremacia que un estat exerceix sobre d'altres, que un poble exerceix sobre els seus veïns o confederats.

      Davant aquesta definició em venia un altre dubte, exactament supremacia què és, i aquí tenim:

      SUPREMACIA:

      f 1 Poder absolut, preeminència sobre tota altra autoritat.

      Llavors, davant d'això, em pregunto, "aconseguir que les propostes pròpies enllacin amb les "percepcions" assentades en la societat" és hegemonia?

      Entenc o vull entendre que quan l'Andrés parla d'hegemonia es refereix a aconseguir aglutinar el màxim de gent, aconseguir el màxim CONSENS...

      I finalment, tinc un altre dubte, les minories pel simple fet de ser minories no tenen drets? Diria que tots estarem d'acord amb el sí, i crec que treballar des del fet minoritari no és renunciar al consens, sinó que és treballar assumint el fet minoritari i no per això perdent les conviccions. I evidentment s'hi pot estar d'acord o no.

      Que acabeu de passar un bon agost!

       
    • At dissabte, 26 d’agost, 2006, Blogger Sandro Maccarrone said…

      Faig una petita pausa en el meu silenci estiuenc perquè trobo el debat molt suggerent i ho faig amb el compromís de no extendrem gaire.

      De fet només voldria aportar dues idees. La primera, molt breu, en resposta a una de les qüestions que planteja l'Eulàlia, és que el problema crec que no es tracta en les bondats o defectes de "ser minoria", perquè, en cas contrari, els quatre que estem en aquest debat, no estaríem defensant les posicions polítiques que defensem. La qüestió, és si es tenen, realment, pretensions majoritàries. Dit d'altra manera, si es té un projecte que pugui objectivament representar a la majoria.

      I aquí és on la segona qüestió. Crec que més enllà del debat lexicològic, quan l'Andrés ha fet servir el mot "hegemonia" ho feia en el sentit gramscià del terme, volen subratllar la necessitat de bastir un discurs que ineludiblement pugui connectar amb la majoria d'una població heterogènia en quant a interessos i necessitats. En Lluís preguntava "a quin preu?". Crec que és una qüestió dialèctica, en la qual entra en joc una altra idea de Gramsci: la del "sentit comú".

      És a dir, es tracta d'entendre que en les nostres societats, un no pot afrontar la lluita només des d'una perspectiva estructural, sinó que cal saber interceptar quines són aquelles idees, opinions, percepcions o sentiments instal·lats i àmpliament acceptats per la majoria de la població. Aquest exercici permet, d'una banda, adaptar el discurs al context, i de l'altra, incentivar una lluita, sobretot en el terreny ideològic-cultural, per modificar aquelles idees de "sentit comú" que són funcionals a les classes dominants.

      Per tant, i un cop veig que ja m'he excedit en el nombre de línies, ho resumiria tot dient que personalment crec que el discriminant entre una organització política i/o de masses que jo consideri útil o no, es troba, en si en la seva pràctica hi ha o no aquest recerca de l'hegemonia.

       
    • At diumenge, 27 d’agost, 2006, Blogger Andrés Querol Muñoz said…

      Totalment d'acord amb el Sandro. Respecte la qüestió dels preus que planteja el Lluis crec que no hi ha una resposta clara. De fet naveguem entre les respostes a dues preguntes: 1 quin preu estem disposats a pagar per tal de conectar el nostre discurs amb "la massa" (abans que la eulàlia vagi al diccionari, diré que parlo de la massa en accepció marxista, no estic parlant de pans de pessic ni de personatges de còmic)i 2 quin preu estem disposat a pagar per tal de mantenir inalterable el nostre discurs? Entre mig un mar de grissos on intentem navegar.
      La cosa és que estic rellegint Fernández Buey i Richman (un atac de nostàlgia) per intentar veure que dèiem fa deu anys i que diem ara. Quan acabi els exercicis espirituals igual puc intervenir d'una manera menys confusa.

      De totes maneres eulàlia, i ara seriosament, no crec que el consens sigui un valor en ell mateix. Consens amb qui per què? Penso que una de les causes de la debilitat del pensament d'esquerres és l'acceptació del papanatisme del consens i la pau (només cal veure la rehistorificació de la "modèliza" transició espanyola)

       
    • At diumenge, 27 d’agost, 2006, Blogger Andrés Querol Muñoz said…

      em referia evidentment de la pau social, no fotem

       
    • At dilluns, 28 d’agost, 2006, Blogger jordi said…

      Trobo molt enriquidor tot el que s'està exposant aquí. A més, ja sabeu que a mi aquests debats em porten de cul. Entrant en matèria, m'aborden interrogants nous que no acabo de saber lligar del tot.

      Per començar, i tornant al tema estrella de l'hegemonia, ara ja contextualitzada, em continua ballant el que el Sandro deia del "sentit comú". De fet, tractat de manera aïllada ho entenc, però quan ho enllaço amb el següent punt que és el del joc de consensos i el que ràpidament podríem resumir amb la típica i tòpica afirmació de "la pluralitat de l'esquerra", s'em dibuixa una fisura important.

      Haviam, personalment penso que davant un marc organitzatiu tant divers com el que existeix a Catalunya s'ha de saber jugar bé en la busca d'un consens des de l'esquerra i per a l'esquerra. I perquè això sigui real, com diu un bon amic meu de Sant Cugat, s'ha de saber jugar al poker. De fet existeixen exemples d'aquesta recerca: EUiA, ICV i la coalició ho són. Ara bé, penso que es necessari anar més enllà. Els exemples que he ficat no deixen de ser estructures creades per entrar en el joc partidista.

      En el camp on tinc una mínima experiència, l'estudiantil, existeix un marc que es genera a través del consens, la PMDUP. El joc de poker es troba en saber enfocar la mobilització des de la teva perspectiva, i sí, un cop això sigui es podrà parlar d'hegemonia. Perquè? Per qué el discurs ha quallat en el consens.

      Per això mateix, no entenc la postura de l'Andrés, que per una banda treballa per la recerca d'aquesta hegemonia però per l'altra es rifa del consens (tot això dit a través del que ell ha exposat en aquest post). Aleshores es quan el meu "sentit comú" trontolla. Per mi, la busca d'un consens, i remarco per i des de l'esquerra, no és cap exercici de papanatisme, sinó que precismanet és la busca d'aquesta hegemonia.

       
    • At dilluns, 28 d’agost, 2006, Blogger Andrés Querol Muñoz said…

      Veig que m'he explicat malament. Jo no em rifo del consens, dic que no crec que el consens sigui un valor en ell mateix. Poso un exemple, que a vegades s'entén millor: el debat actual sobre el reconeixment del dret de vot dels estracomunitaris a les municipals.

      Objectivament, no existeix a Catalunya consens en aquest tema. Ni tan sols entre les organitzacions (polítiques i socials) d'esquerra. Què hem de fer? Una opció seria buscar una alternativa que generés consens. Una possibilitat és condicionar aquest dret a l'acreditació d'uns mínims de català i de "coneixements de catalunya". Aquesta opció generaria un consens molt més ampli, però seria millor?

      No. Perquè els drets no es poden condicionar. Perquè és injust demanar a aquests ciutadans el que no es demana a la resta. I perquè els efectes socials serien negatius: com s'hauria de sentir un ciutadà d'ecuador quan veu que a ell se li reclamen més requisits que a un ciutadà de Suècia? Ajudaria a la seva integració? O més aviat generaria frustració en amplis sectors socials, frustració similar a la dels que van protagonitzar les revoltes als barris de les grans ciutats franceses?

      El consens no és un valor absolut, de la mateixa manere que no ho és el centre polític. El consens és bó o no és bó depenent del què, del com i del qui. El consens com a valor absolut ha estat sempre una eina de la reacció per lligar de peus i mans a qui pretenia canviar les coses. Una eina que la reacció és salta sempre que vol, és clar. I si no feu una ullada a les burocràcies de l'associacionisme juvenil català.

       
    Publica un comentari a l'entrada
    << Home
     
    Sobre el bloc
    Aquest és un espai obert a la paraula, des d'on es pretén opinar del que passa al nostre voltant, sense tancar la porta a ningú i sense mossegar-nos la llengua. Sigueu benvinguts. Lluís Monerris Pes
    Comunicació











    De bloc en bloc
  • Anna Albareda
  • Gerard Baró
  • Miriam Barrio
  • Mireia Burrull
  • Roger Bujons
  • Adrià Castellví
  • Albert Claret
  • Sergi Cobas
  • Xavi Cutillas
  • Andreu Espasa
  • Ferran Fabró
  • Albert Fajula
  • Marc Faustino
  • Àngela Garcia
  • Roger Gili
  • Saül Gordillo
  • Luis Juberías
  • Dídac López
  • Daniela Maccarrone
  • Sandro Maccarrone
  • Àngels Martínez Castells
  • Fabian Mohedano
  • Manel Mora
  • Mireia Mora
  • Antoni-Ítalo de Moragas
  • Manuel Moreno
  • Andrés Mourenza
  • Marc Navarro
  • Carmina Olivé
  • Marià Pere
  • Laura Pérez
  • Montse Pes
  • Andrés Querol
  • Eulàlia Reguant
  • Jordi Ribó
  • Bea Rodado
  • Arnau Rovira
  • Toni Salado
  • Julián Sesé
  • David Soriano
  • Esther Toran
  • Jorge Torres
  • Roger Tugas
  • Bernat Villarroya
  • Blocs col·lectius i anònims
  • Avinyó, 44
  • Alerta al Pallars
  • Alerta a la Vall Fosca
  • CJC - Baix Llobregat
  • Qualcosa di Sinistra
  • EU-Bloc
  • Rimat/Rimau
  • Mireia Galindo
  • Esperanceta Trinquis
  • Sí al procés
  • Enllaços
  • CJC - Joventut Comunista
  • PCC - Partit dels Comunistes de Catalunya
  • EUiA - Esquerra Unida i Alternativa
  • ACP - Associació Catalana per la Pau
  • ABC - Assemblea Bolivariana de Catalunya
  • AEP - Associació d'Estudiants Progressistes
  • Solidara
  • Fundació Pere Ardiaca
  • Fundació l'Alternativa
  • Nous Horitzons
  • Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia
  • MLP - Moviment Laic i Progressita
  • Lliga per la laïcitat
  • Grup de periodistes Ramon Barnils