Jove Guàrdia Pallaresa

Un espai obert a la reflexió, la crítica i el debat.

Novetats
La Jove Guàrdia Pallaresa avança i a mesura que passa el temps, ella també es transforma, buscant noves formes de presentar-se en públic, i adaptant-se al seu context. Perquè res és immutable, perquè els coses estan subjectes al canvi
La cita
"Es realmente impresionante qué porquería de sistema es el capitalismo, que no le puede garantizar ni a su propia gente empleo, no le puede garantizar salud, la educación adecuada; que no puede impedir que la juventud se corrompa con las drogas, con el juego, con los vicios de todas clases."
Fidel Castro
Mirades del Barri
  • Sobre el nacionalisme
  • Les campanes encara toquen
  • De lo meu Pallars
  • Presentació
  • Reflexió
  • Tast poblatà
  • La paraula ja dita
  • Miquel Martí i Pol: Aramateix
  • Joan Salvat-Papasseit: Res no és mesquí
  • Espriu vs. Pere Quart
  • Maria-Mercè Marçal: Desglaç
  • Pere Quart: Corrandes de l'exili
  • Joan Margarit: Perdiu Jove
  • Joan Brossa: L'església catòlica espanyola
  • Joan Maragall: Oda a Espanya
  • Salvador Espriu: XVI, Llibre de Sinera
  • Maiakovski: Poesies inacabades
  • Vicente Huidobro: Las ciudades
  • José Martí: XXXVIII, Versos sencillos
  • Miquel Martí i Pol: Ara es demà
  • Joan Margarit: Filòsof en la nit
  • 30 de juliol 2006
    En resposta
    Diverses han estat les motivacions que m’empenyen a escriure i parlar com ara ho faré. La més important, però, és per contestar a una persona a la que davant la pregunta de si calia, si era necessària la caòtica situació de l’aeroport del Prat, li he respòs amb un mot. És aquí, on intentaré explicar el perquè i el que em porta a contestar amb un sí.

    Algú coneix la norma de les sis “W”? En el periodisme de manual s’explica que tota notícia ha d’especificar sis interrogants: el què, el per què, l’on, el quan, el qui i el com. Avui, potser si que alguns interrogants s’han desvetllat, però la notícia mare ha estat desviada no cap a una problemàtica laboral, que més enllà d’aquell treballador d’Iberia, afecta també a tants d’altres que es poden trobar en situacions semblants; sinó cap al caos imperant de l’aeroport i les derivades conseqüències que aquesta ha produït.

    I certament, ningú pot negar-ho. Centenars de persones aturades a les terminals veient passar les hores i la paciència. Cadascú amb la seva història particular, però tots i totes en aquell moment amb un factor comú: deixats estar de la mà de déu, i en conseqüència, tothom cagant-s’hi.

    Divendres 28 d’agost. Inici de les vacances per milers de persones. Viatges planificats per bastants amb molt temps d’antelació, i de cop i volta, aquella petita “glòria” planificada amb temps s’esvaeix. Llàstima. Llàstima perquè realment són petites grans il•lusions perdudes que han portat dies de treball. L’espai d’evasió que el calendari laboral atorga s’ha esfumat. I es perden els papers per causa de la pèrdua de diners.

    Les fal•làcies
    Dels diners perduts: En defensa dels treballadors i treballadores, ells no són qui s’embutxaquen els diners. És l’empresa que per no perdre benefici estableix una sèrie de criteris per mantenir-los. Per una banda, totes les companyies que havien de transbordar passatgers dels vols d’Iberia, se’n renten les mans. Iberia, responent als clients, no nega que retornarà els diners, sempre hi quan es contracti un vol que costi el mateix. Ah! Quant en saben aquests grans lucratius de la mobilitat de masses. Qui pot aplaçar el seu viatge que planificava amb tres o quatre mesos vista, per d’aquí tres o quatre mesos, que serà quan potser costarà el mateix a causa de les dinàmiques de fluctuació dels bitllets d’avió? Evidentment una minoria ridícula. Però els mitjans de comunicació ja s’han afanyat a etiquetar: es tracta d’una vaga radical. I els dolents, la plantilla de treballadors.

    De la imatge: A la seu del Consorci de Turisme de Barcelona es respira preocupació. Per una banda s’esperaven una gran quantitat de turistes per aquests dies, que també han patit el daltabaix de la vaga, al no poder aterrar avions al Prat. Per l’altra, per la imatge que això ofereix al client. El producte (la ciutat) s’erosiona quan tot no està sota control, i perd en qualitat. En conseqüència l’ajuntament respon fent una crida perquè s’arribi a un acord el més ràpid possible, i que cada part prengui part de la responsabilitat que li pertoca. S’acusa a la plantilla en vaga de corporativa, intentant així situant-ho, sense èxit, a l’altura de les anteriors vagues convocades pels pilots. Però qui realment actua de forma totalment corporativa és Turisme, al veure’s perjudicat.

    Errors
    La vaga: S’ha desencadenat un debat entorn la preservació dels drets individuals que tota societat de dret ha de preservar. Quan un dret sobrepassa per demés dels altres quina ha de ser la reacció de l’administració? En conseqüència la vaga s’ha batejat com a salvatge o radical. I certament és una vaga per a recordar, i aprendre. La qüestió que trobo rellevant és el caràcter espontani amb el que s’ha volgut abanderar aquesta mobilització. Desenganyem-nos, d’espontani aquests successos en tenen poc, potser és millor parlar de manca d’organització.

    El dia: Enllaçant amb el paràgraf anterior, el 28 és per antonomàsia el dia per poder esdevenir al centre principal de l’agenda pública. En aquest sentit, era necessari, més que mai, avisar amb antelació. El dret a vaga, és un element que tota persona que ven la seva força del treball pot exercir, i s’ha de recordar. Però al mateix temps, l’exercici d’aquest dret, la lluita obrera, no és dignifica amb mecanismes de “factor sorpresa”.

    Els clients/usuaris: Han estat ells els principals perjudicats, al veure’s sense l’empara d’un organisme que vetllés per les seves pèrdues. De fet, són ells els qui han perdut. La companyia aèria ha facturat els mateixos ingressos d’un dia normal. Subratllo el fet que d’avisar amb antelació, potser sí que la companyia s’hauria trobat amb més inconvenients per sortir-se’n.

    En definitiva, potser ens trobem en un moment en que les vagues tradicionals ja no són notícia, i per poder traslladar la problemàtica només pots fer-ho a través del màrqueting. És la primera vaga que juga amb el sensacionalisme dels mitjans de comunicació, que és el que ven. Tot i això, encara no estem a l’altura dels grans arquitectes de la comunicació de masses, i la truita s’ha tornat a girar una vegada més en contra del treballador.
    posted by jordi @ 00:36  
    1 Comments:
    • At diumenge, 30 de juliol, 2006, Anonymous Anònim said…

      Eis!

      Em va estranyar molt la contesta tan austera d'ahir. Però aquí tenim la resposta completa.

      Trobo la reflexió molt encertada. I hi estic d'acord.

      Tot i que segueixo pensant que fent la mateixa vaga, però amb una llargada d'un parell o tres d'hores enlloc d'un dia sencer; s'hagués aconseguit atenció mediàtica igualment, i el caos i els viatjants afectats no haguéssin estat tants. Per tant, no trobo que la DURADA que va tenir la vaga (essent com va ser) quedi justificada.

      Pel que es comenta de l'imatge de Barecelona i demés de cara al turisme.
      Un cop acabi la vaga, ja poden seguir-hi treballant si la volen millorar, eh? El Prat (l'aeroport) no vindria a ser el model de comoditat i dimensions que demana un aeroport internacional. Per no parlar del transport públic que t'hi duu... fins fa un parell de dies impossible. Amb la reincorporació del tren directe... és més viable.Diuen que d'aquí uns anys hi arribarà el metro... Quants??? Si us plau, no fem preguntes indecents!!!

      Respecte a un altre tema: els guanyadors de tot això n'han estat toootes les empreses de transports. Pel que comentes d'Ibèria, pensant-ho bé, pot ser que no només tingués els beneficis d'un dia de cada dia, sinó que en tingués més...Quasi tots els clients havien pagat el bitllet, a molts pocs els retornen els diners i CAP avió va volar. Fer volar un avió costa una pasta... i tot això no es va gastar... per tant...XICLING!!!

      I ja tocant temes més banals...
      QUE BUIT QUE ESTÀ BARCELONA!!!
      No sé si és perquè és la vaga o perquè és l'últim diumenge de juliol, però avui he baixant ballant pel meu carrer perquè no hi havia ningú que em pogués veure...

      I ja acabo:

      Controladors aeris... CLAP, CLAP, CLAP!!! (això és un aplaudiemnt)

      Aquesta gent, han permès que avui pogués aterrar un avió cada minut!!! i que no en xoqués cap!!! una petita menció des d'aquí.

       
    Publica un comentari a l'entrada
    << Home
     
    Sobre el bloc
    Aquest és un espai obert a la paraula, des d'on es pretén opinar del que passa al nostre voltant, sense tancar la porta a ningú i sense mossegar-nos la llengua. Sigueu benvinguts. Lluís Monerris Pes
    Comunicació











    De bloc en bloc
  • Anna Albareda
  • Gerard Baró
  • Miriam Barrio
  • Mireia Burrull
  • Roger Bujons
  • Adrià Castellví
  • Albert Claret
  • Sergi Cobas
  • Xavi Cutillas
  • Andreu Espasa
  • Ferran Fabró
  • Albert Fajula
  • Marc Faustino
  • Àngela Garcia
  • Roger Gili
  • Saül Gordillo
  • Luis Juberías
  • Dídac López
  • Daniela Maccarrone
  • Sandro Maccarrone
  • Àngels Martínez Castells
  • Fabian Mohedano
  • Manel Mora
  • Mireia Mora
  • Antoni-Ítalo de Moragas
  • Manuel Moreno
  • Andrés Mourenza
  • Marc Navarro
  • Carmina Olivé
  • Marià Pere
  • Laura Pérez
  • Montse Pes
  • Andrés Querol
  • Eulàlia Reguant
  • Jordi Ribó
  • Bea Rodado
  • Arnau Rovira
  • Toni Salado
  • Julián Sesé
  • David Soriano
  • Esther Toran
  • Jorge Torres
  • Roger Tugas
  • Bernat Villarroya
  • Blocs col·lectius i anònims
  • Avinyó, 44
  • Alerta al Pallars
  • Alerta a la Vall Fosca
  • CJC - Baix Llobregat
  • Qualcosa di Sinistra
  • EU-Bloc
  • Rimat/Rimau
  • Mireia Galindo
  • Esperanceta Trinquis
  • Sí al procés
  • Enllaços
  • CJC - Joventut Comunista
  • PCC - Partit dels Comunistes de Catalunya
  • EUiA - Esquerra Unida i Alternativa
  • ACP - Associació Catalana per la Pau
  • ABC - Assemblea Bolivariana de Catalunya
  • AEP - Associació d'Estudiants Progressistes
  • Solidara
  • Fundació Pere Ardiaca
  • Fundació l'Alternativa
  • Nous Horitzons
  • Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia
  • MLP - Moviment Laic i Progressita
  • Lliga per la laïcitat
  • Grup de periodistes Ramon Barnils